اینگونه اعتماد مردم بیشتر شده و میل آن ها برای خرید آن محصول یا خدمات، افزایش پیدا می کند در نتیجه برند ها سعی می کنند همیشه دارای محصولات و خدمات باکیفیت و مرغوبی باشند.
با مطالعه صفحه شرایط و مراحل ثبت برند و ثبت کردن برند، افراد می توانند محصول مورد نظر را از دیگر محصولات، متمایز کنند. یکی دیگر از مزایای فوق العاده ثبت برند این است که هیچ شرکت یا فعالیت دیگری نمی تواند از برند شما استفاده کنند. هویت خدمات یا محصولات با برند مشخص می شود.
معروفیت هر برندی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل آن، کیفیت و مرغوبیت محصولات یا خدمات شرکت می باشد. اگر محصولات یا خدمات شرکتی دارای کیفیت خوبی نباشد، چگونه می توان متوجه این قضیه شد؟
برند، باعث معروفیت و محبوبیت محصولات و همچنین باعث افزایش مشتریان می شود. در ادامه به عاقبت ثبت نکردن برند هم می پردازیم.
فراهم کردن انتخاب آسان محصولات توسط مشتریان؛ هنگامی که برند بین مشتریان رایج شده باشد، آن برند و محصولات متمایز می شود و مشتریان به راحتی می توانند آن را بین خدمات و محصولات دیگر، تشخیص دهند.
افزایش فروش خدمات و محصولات؛ هنگامی که کیفیت محصولات افزایش پیدا کند و دارای ثبت برند باشند، فروش تولیدات افزایش می یابد. با افزایش رضایت و خرسندی مشتریان و همچنین تبلیغات توسعه یافته و پیشرفته، فروش تولیدات و محصولات بیشتر می شود و سود دهی آن افزایش پیدا می کند.
افزایش اعتماد خریداران و مشتریان؛ هنگامی که محصول یا خدماتی دارای برند باشد و مشتریان با برند، آن محصول را بشناسند، اعتماد سازی ایجاد شده و افزایش می یابد زیرا هنگامی که محصولی دارای برند و علامت است، بدین معنی است که زیر نظر قانون بوده و دارای مجوز می باشد.
ورود به دنیای رقابت؛ ممکن است محصولی در بازار های دیگر نیز وجود داشته باشد ولی چون شرکت شما دارای برند است، محصولات شما برای مشتریان در اولویت قرار می گیرد زیرا اعتماد بیشتر است. در نتیجه با داشتن برند، وارد دنیای رقابت در بازار می شوید.
فراهم شدن شرایط صادرات و افزایش فعالیت به صورت بین المللی؛ داشتن برند و علامت تجاری، باعث می شود محصولات و خدمات شرکت شما، در سطح جهانی و به صورت بین المللی گسترش یابد و پیشرفت چشمگیری داشته باشد زیرا شرکت های دارای برند، صادرات و فروش به صورت خارجی را جذب می کنند.
ثبت برند و علامت تجاری، علاوه بر مزایایی که برای فروش خدمات و محصولات در پی دارد، مزایایی برای شرکت، کارمندان و موسسان اختصاص داده است که باعث افزایش فعالیت می شود.
تشکیل زمینه برای تبلیغات به صورت پیشرفته و تخصصی؛ هنگامی که شما برند خود را ثبت کنید، زمینه برای تبلیغات محصول شما، شکل می گیرد.
افزایش کیفیت محصولات؛ وقتی شرکتی دارای برند و نام خوش نامی باشد، برای جذب بیشتر مشتری و وفاداری آن ها سعی می کند به کیفیت محصولات خود تمرکز بیشتری کند و رضایت بیشتری را جلب نماید.
منحصر به فرد بودن برند؛ هنگامی که شما در اداره مالکیت معنوی، برند خود را به صورت قانونی ثبت می کنید، برند شما منحصر به فرد شده و مختص شما می شود.
امکان واگذاری نمایندگی به افراد دیگر؛ با ثبت کردن برند و علامت تجاری خود، برای شما حق نمایندگی شکل می گیرد. این گونه علاوه بر اینکه فعالیت های شما گسترده می شود و پیشرفت می کند، و در نهایت سود چشمگیری برای شرکت اختصاص می یابد.
افزایش ارزش و اعتبار بین بانک ها، ارگان ها و موسسات مالی؛ هنگامی که شما دارای برند و علامت تجاری باشید، ارزش و اعتبار بیشتری را کسب می کنید و در نتیجه این اعتبار، شما می توانید از تسهیلات بانکی به منظور ارتقا و پیشرفت مشاغل، استفاده کنید.
جلوگیری از سو استفاده کردن سود جویان؛ وقتی برند شما ثبت شده و قانونی شده باشد ، کسی حق استفاده از برند شما یا شبیه برند شما را نخواهد داشت. اگر سود جویان از برند شما سواستفاده کردند، قانون از شما حمایت کرده و با شکایت کردن شما، سودجویان مجبور به پرداخت خسارت می شوند.
محصولات و خدمات خود را متمایز کند.
پیام محصول را به مخاطب برساند.
فروش را افزایش دهد.
تلفظ کردن آن برای عموم آسان و روان باشد.
مردم به راحتی در ذهنشان بسپارند.
باعث جلب توجه بین مردم شود.
از نام ها و اسامی که غیر اسلامی باشد، پرهیز کنید.
اگر نام انتخابی شما ترکیبی و به صورت چند سیلابی باشد، بهتر است.
از نام ها، نشان ها و برند های معروف که عمومی هستند و همچنین به صورت تشریحی و توصیفی هستند، پرهیز کنید.
موقعیت خدمات و محصول را بین محصولات رقبا تعیین کند.
فواید استفاده کردن از محصولات و خدمات را در خود دارا باشد.
نکته: قبل از تصمیم نهایی برای انتخاب نام برند میبایست تا از طریق صفحه استعلام برند ثبت شده ، برند خود را استعلام کنید تا از آزاد بودن آن مطمئن شوید.
با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن، تهیه مدارک لازم و مربوطه برای ثبت برند و علامت تجاری نیز متفاوت است.
شناسنامه فرد درخواست کننده
کارت ملی فرد درخواست کننده
ارائه تاییدیه امضا از دفترخانه اسناد رسمی
عرضه مجوز فعالیت در زمینه فعالیت
در صورتی که در برند خود از کلمات لاتین استفاده می کنید، ارائه کارت بازرگانی ضروری است.
شناسنامه مدیر عامل
کارت ملی مدیر عامل
عرضه آگهی ایجاد شرکت (زمینه فعالیت شرکت، می بایست در بخش فعالیت شرکت، ثبت شده باشد)
در صورتی که در برند خود از کلمات لاتین استفاده می کنید، ارائه کارت بازرگانی ضروری است.
اگر امورات مربوط به ثبت برند و علامت تجاری شرکت، توسط وکیل یا نماینده رسمی شرکت انجام می شود، مدارک لازم نماینده قانونی یا وکیل باید ارائه شود.
نکته:
در صورتی به ارائه کارت بازرگانی نیاز دارید که برند شما دارای حروف لاتین باشد. شما با ارائه جواز تاسیس (40 درصد ارتقا فیزیکی) یا با ارائه مجوز مربوط به زمینه فعالیت شرکتتان، می توانید به راحتی برند و علامت تجاری فارسی خود را به ثبت برسانید.
اگر شما در نمونه برند خود از تصویر سه بعدی استفاده کرده اید، ارائه نمونه گرافیکی از شش زاویه آن، ضروری است.
در صورت اطلاع از هزینه ها به صفحه هزینه های ثبت برند مراجعه کنید.
هنگامی که شما برند و علامت تجاری خود را به ثبت رساندید، 10 سال بعد نیاز به تمدید برند است و شما باید مراحل تمدید آن را بگذرانید. مراحل امور تمدید برند همانند ثبت برند در سامانه صورت می گیرد و مدارک مورد نیاز آن در ادامه آمده است:
ارائه کپی شناسنامه صاحب علامت تجاری
ارائه کپی کارت ملی صاحب علامت تجاری
کپی شناسنامه کارمندانی که حق امضا دارند.
کپی کارت ملی کارمندانی که حق امضا دارند.
عرضه اصل و یا کپی تصدیقی که به ثبت رسیده است.
عرضه روزنامه رسمی تغییرات به روزرسانی شده اعضای هیات مدیره شرکت
محدوده زمانی که مطمئن شوید برند شما به ثبت رسیده است، حداقل 60 روز است که به صورت زیر است:
محدوده زمانی ای که طول می کشد تا اظهارنامه بررسی شود، حدودا 15 روز به طول می انجامد.
محدوده زمانی ثبت آگهی در روزنامه رسمی، 30 روز است.
برای اخذ گواهی پایانی ثبت برند، چند روز به زمان های گفته شده، اضافه کنید البته بخشی از روند فرضی ثبت برند، شمرده نمی شود.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم شما را با ثبت برند و علامت تجاری و مزایای آن آشنا کنیم. قطعا ثبت برند مزایای بیشتری برای شرکت در پی دارد که ما جزئی از این مزایا را شرح دادیم. در صورتی که در مراحل ثبت نیاز به مشاوره با متخصصین ثبت داشتید میتوانید از موسسه تکسفیر راهنمایی بگیرید.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد